Om mig
Min profilbild

Andreas


RSS Flöde
Vänskapskakan Herman
Min goda vän Catrin frågade mig på MSN om jag ville ha en del av hennes Hermankaka, och jag måste erkänna att jag var rätt snabb på att tacka ja. :)

Vänskapskakan Herman går ut på att en börjar med att göra en smet, och allt eftersom fylla på smeten och tillslut dela upp den i 5 delar, 4 ger du bort och den sista delen behåller man själv och bakar en kaka av.

En kul grej som sticker ut ur den bistra vardagen, medan hjärtat smålog och suckade samtidigt...

När du ger Herman vidare är det följande text du bifogar med honom:

Dag 1: Idag har du fått Herman. Häll över honom i en skål och förvara honom i rumstemperatur. Han ska inte ha något lock, utan täck bunken med en bakduk.
Dag 2: Herman har tråkigt. Rör 2-3 ggr under dagen.
Dag 3: Herman behöver motioneras. Samma som dag 2.
Dag 4: Herman är hungrig. Ge honom 2 dl mjölk, 2 dl vetemjöl och 2,5 dl socker
Dag 5: Herman har tråkigt. Samma som dag 2
Dag 6: Herman känner sig stel. Samma som dag 2
Dag 7: Herman behöver se sig om. Samma som dag 2
Dag 8: Herman behöver träna. Samma som dag 2
Dag 9: Herman är hungrig igen. Ge honom samma som dag 4.
Dela honom därefter i fem lika stora delar och ge bort fyra delar till fyra vänner tillsammans med receptet.
Dag 10: Nu bakar du din Herman. (enligt nedan)

 

Herman-kaka
1 1/2 dl Herman-deg
2 ägg
1 1/2 dl socker
3/4 dl olja
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk kanel
1 1/2 dl hackade nötter
1 1/2 dl russin
3/4 dl smält eller flytande margarin
3/4 dl farinsocker
1 msk kanel

Glasyr:
3/4 dl margarin
1/2 dl mjölk
1/2 dl farinsocker

Sätt ugnen på 175°. Rör ägg och socker poröst. Tillsätt Herman och olja, rör om. Tillsätt slutligen vetemjöl, som blandats med bakpulver, kanel, hackade nötter och russin. Rör till en jämn smet.

Häll blandningen i en väl smord och bröad form. Blanda margarin, farinsocker och kanel. Häll över smeten och ”hacka” ner med en gaffel så det blandas med övrig smet. Grädda ca 1 h. När kakan känns torr, tas den ur ugnen. Låt stå en kort stund innan den stjälps upp och får svalna på galler under formen. Rör samman glasyren i en kastrull. Sjud två minuter. Häll över kakan som dekoration.


Och idag var det dags för Herman att få sin första måltid. :D

Till vänster är Herman, och i den röda bunken till höger är hans måltid och som ni kanske ser så är det knappt att det kommer få plats. Så jag hällde över Herman i den röda och mer rymliga bunken istället så nu stormtrivs han!

Kanske låter lite nördigt eller så, men jag tycker detta var sketaskôj! Ska bara bege mig på jakt efter någon som vill ta emot en fjärdedels Herman om 6 dagar.
2010-03-08 @ 23:56:51 Dagens random Permalink


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!